Însemnări despre Opera poetică a lui Dumitru Chioaru

Majoritatea poeților adevărați nu publică multă poezie de-a lungul vieții.
Și asemeni celor care înțeleg că poezia nu se lasă pe de-a-ntregul strunită după cum vrea poetul, pentru că poezia alege când și dacă să fie scrisă, Dumitru Chioaru a publicat de-a lungul vieții, alături de câteva volume de poeme, eseu și critică literară. Seară adolescentină (Editura Albatros, București, 1982), Secolul sfîrșește într-o duminică (Editura Cartea Românească, București, 1991), Noaptea din zi (Biblioteca Euphorion, Sibiu, 1994) Viața și opiniile profesorului Mouse (Editura Limes, Cluj, 2004) au fost în timp regrupate în mai multe antologii. Cea de față conține și un grupaj inedit, Addenda. Melancoliile unui bătrîn cărturar.
Opera poetică (Editura Rocart, 2023) prezintă trăsăturile asumate de antologiile ce se vor cumva definitive: mai mult adresate criticilor, istoricilor literari și bibliotecilor depozitare, aceste produse lirice cu bătaie de viitor temperează în plus spaima poeților de uitare, readucând poezia lor în actualitatea literară. În ce mă privește, antologia de față a fost un prilej de a descoperi un coleg de generație pe care nu l-am citit la timpul respectiv.
Prima întrebare pe care mi-am pus-o înaintând în paginile Operei poetice a fost referitoare la natura disperării lirice. Poetul trăiește identificându-se cu poezia și cuvântul la un mod transubstanțial. Să fie, m-am întrebat, această disperare decisă de arhitectura gândului? De contextul vieții trăite? De natura filonului liric? De altceva mult mai profund?
Ca să fac o paranteză, în România din care am plecat acum mai mult de treizeci de ani, poezia era foarte importantă iar poetul – o personalitate publică. Nu exista o mai mare celebritate în România anilor 60-80 decât poetul, iar unii poeți ni se păreau întradevăr veniți din Olimp. Dacă poeții erau importanți, poezia lor era adulată aproape în mod irațional. Mai mult, în România de atunci, poetul era nu doar o prezență publică în relație antagonică cu un regim represiv; el era (asta s-a petrecut în cultura românească încă de la poetul anonim care a creat balada) un preot mirean care mijlocea relația românilor cu Dumnezeu. M-am întrebat dacă nu cumva afirmația românul s-a născut poet ar avea legătură cu această realitate. Trăind într-o altă limbă și cultură, cred că am găsit un posibil răspuns la această ghicitoare implicită.
Nu știu cum sună serviciul divin creștin ortodox în limba greacă, rusă, bulgară, sârbă sau din Macedonia de Nord, dar știu că în limba română marele spectacol al slujbei duminicale, cu predică, sunet și lumină – așa cum a fost scrisă și concepută sau orchestrată de Sfântul Ioan Gură de Aur acum mai bine de o mie șase sute de ani – este poezie. În plus, limba română mustește de cuvinte păstrate din vremuri imemoriale, astfel că amestecul de sensuri străvechi cu incantațiile ritual creștine produce cred o formă de expresie culturală și estetică specifică sufletului românesc. Prin instrumentele lirice religioase exprimate printr-o limbă cu numeroase cuvinte cu sensuri venite până la noi din timpuri greu de fixat în istorie, slujba creștin ortodoxă oficiată în limba română este un curs sui generis de învățare a poeziei, a ritmului, a lirismului și a tuturor mijloacelor estetice posibile de la metaforă, parabolă, dialog liric, muzica internă a rostirii versului, instrumente narative, aliterația, asonanța, la care se adaugă marile teme ale meditației existențiale, de la ce sunt moartea și viața, importanța legii și grației divine, viața de apoi, păcat, ispășire, mântuire etc. Fragmentele din profeți și evanghelii citite în timpul serviciului divin aduc în sufletele celor prezenți, alături de mângâiere, disperarea muritorului prins între viața imperfectă și divinitate. Bisericile au fost și sunt pline de copiii aduși la slujba duminicală de mame și bunici, de la cei încă în fașă până la adolescenții din clasele primare și liceu. Ei se joacă în timp ce ascultă evanghelia, răspunsurile diaconilor, corurile, toate legate într-o teatralitate impresionantă, expuși cu alte cuvinte lirismului spectacular și abstracțiunilor filozofice, iar în tot acest timp poezia cu tot ce înseamnă mijloace estetice, teme majore existențiale se întipăresc pe mentalul lor. Odată ajunși în clasele primare ei vor scrie în mod natural poeme și mulți dintre ei vor ajunge poeți.
Aceste gînduri s-au materializat citind poemele din antologia de față. Cele descrise mai sus trăiesc intens, rezonează ca într-o catedrală în poezia lui Dumitru Chioaru. Poetul există într-un spațiu care este deopotrivă al poeziei și al lui Dumnezeu, marele Creator. În acest nexus, va interoga creația, poezia, inspirația, se va lua la trântă cu neputința de a scrie poezie. Nu am citit vreodată un poet care să implore poezia să i se releve, să i se supună, să nu îl abandoneze, pentru că poezia este chiar modul lui de a respira. Poetul nu doar există scriind, el este poezie, teatralitate mistică și cuvânt transcendent. Contopirea această este neașteptată și chiar terifiantă. Poetul scrie poezia fiind obsedat și mistuit de ea într-un spațiu teatral sacru.
Cuvântul ca formă de susținere lirică și rațiune existențială are o importanță centrală în această poezie. Așa cum Biblia în cartea Genezei repetând formula Dumnezeu a zis…transcrie cuvintele rostite de Dumnezeu, iar Evanghelia lui Ioan începe cu La început era Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu iar Isus a afirmat insistent cuvântul lui Dumnezeu este Adevărul, cuvântul fiind un instrument viu și eficient în mâinile Duhului Sfânt, cel ce transmite grația și porunca divină, tot așa aici cuvântul are și se manifestă prin potențialități nu doar lirice ci și transcendente. Cuvântul devine ființă, mister divin, o entitate independentă. Cărțile, biblioteca, textul ce se scrie – toate prind viață. Numeroase poeme și povestea lor narativă se încheagă în jurul actului de a scrie sau citi, forme de naștere a materiei mistico-lirice. Cărțile, prezențe transcendente în real precum relicvele sfinte, sunt un antidot al îndoielii, un sprijin în menținerea vie a spiritului omenesc pentru că ele conectează cu divinul și țin umanitatea închegată (nu este inspirația, actul de a scrie opera Sfântului Duh?) Criticul Ion Pop a înțeles dimensiunea metafizică a acestei poezii când l-a descris pe poet “mereu foarte sensibil la acest moment și act al translației dinspre real către scriptural, manifestînd o încredere totală în valoarea cumva salvator-transfiguratoare a scrisului.”
Fraza lui Iisus împărțind ucenicilor pâinea – acesta este trupul meu (1Corinteni 11:24 și Matei 26:26-29) – apare ca o parafrază enunțată încă din prima carte de poeme drept acesta este trupul meu: cuvîntul. (Cuvîntul în prag, I, p.49) Într-un alt poem, scris ceva mai târziu, poemul scris abia în zori este trupul meu (Mărgelele de sticlă ale întîmplărilor, p.138) Poezia, literatura capătă dimensiuni eschatologice câtă vreme sunt preocupate de moarte, judecata divină, destinul sufletului. Probabil, ca o formă de mântuire, La capătul acestei vieți – scrie poetul –voi arde în chipul unei mari biblioteci:
Zilele, niște gratii de foc:
unu, doi trei –
numărătoarea se pierde-n memorie.
Deodată, pereții cărții-s translucizi.
O carte ca un amurg; deschid
filă cu filă
„așa cum mi-aș desface sufletul în extaz”.
La capătul acestei vieți voi arde
în chipul unei mari biblioteci. (O carte ca un amurg, p.53)
Poezia apare ca o urgență, o chestiune de testare a granițelor, de a merge dincolo de ce este și ce știm. Schimbarea ar fi o formă de protecție – o formă de protejare a libertății. Dar ea nu se produce. Apare în schimb în poeme o condensare a senzațiilor care produc imagini picturale (când nu a existat o conversatie între poezie și pictură?) Alteori se manifestă nedumerirea în fața luptei cu forma cuvântului în procesul exprimării lirice, care pare mai importantă decât ceea ce este exprimat. Cred că mulți au traversat sau vor traversa nopți de insomnie citind poemele lui Dumitru Chioaru, în special pe acelea despre pactul cu Poesia, unde spectrul ratării, îndoiala cu privire la prezența divinității în destinul poetului (el doar se simte un ales!), sau creația care se înfățișează de la un punct drept un pact diavolesc răvășesc toate ideile solide despre artă și destin. Pare că poetul Iov care trăiește întru Poezie și Dumnezeu se îndoiește dincolo de orice granițe imaginabile de ele:
Nu aceea era adevărata viață nici asta
îmi spun cu capul între mîini arzînd –
anii trec deșirînd mărgelele de sticlă ale întîmplărilor
și dacă este (cum bine spune autorul) un joc?
odată l-am crezut deși nu știam nici o regulă
acum i le știu dar nu mai am credință –
memoria mea e o bucată mucegăită de carne
din care se hrănesc flămînde cuvintele
și scriu o altă viață
decît a omului care se-ndepărtează pe-o stradă în jos –
am făcut cu tine un pact Poesie
și niciodată n-am sperat vreun cîștig
am făcut cu tine un pact pe muchia de cuțit a copilăriei
și-a maturității (după unii singura viață reală)
le-am ratat pe-amîndouă
și doar singurătatea mi-a mai rămas
foaie albă ca o bornă a insomniei
dincolo de care e cineva fără chip
iar poemul scris abia în zori
este trupul meu despicat între ieri și azi
ca și cum nu mai poți pleca la întîmplare
ci pe un cîmp încărcat pe zăpadă
sub ochii unor păsări mari taciturne
iar cuvintele (pe foaia aceasta oarbă)
sunt picături de sînge din călcîiul
omului mîine înghițit de zăpadă
care șterge-n joacă orice drum (Mărgelele de sticlă ale întîmplărilor, p.138)
Unele poeme au o circularitate interesanta. Altele sunt sinestezice, auzim, mirosim, vedem, atingem:
mîinile femeii apropiindu-se
parcă ar da la o parte o mulțime de ramuri –
o, flacăra unduitoare a părului
alunecă mereu în inelul privirii și piere
în suflet ca pe un cîmp – înverzind (REVERIE DE PRIMĂVARĂ, p.33)
De notat unda teatrală, efortul de a impresiona, de fi văzut lucrând la poezie, de a propune răspunsuri în vortexul întrebărilor – acesta este în fond poetul lucrând fără istov la formularea unei personale ars poetica. Cînd devine abstract, lirismul se diminuează, versurile apar compozițional supravegheate, iar poetul – prea conștient că face poezie. Când scrisul, elaborarea lirică devin centrale, teatralitatea preia controlul chiar și atunci când se vizează transcendența:
Insomnia foilor nescrise
– la o cabană în munți –
pe pat o blană de animal
ascultam vîntul: era coloana sonoră
a unei vînători în cer
și eu eram vînătorul întors de departe
și vînatul cel mai de preț – grifonul
pe umeri îl purtam în mijlocul clanului
în noaptea cea de taină a întoarcerii anului nou
dintr-un pahar sorb vinul roșu/ roșu
înlăuntru pe scara în spirală a focului
coboară chiar el – grifonul
bolborosește o poveste de vînătoare
și ce lumină-i deodată în jur:
vînatul e vînătorul și vînătorul vînat
și vinul roșu sîngele lor amestecîndu-se (În noaptea cea de taină, p.76)
Lirismul se hrănește din scenariul primordial al genezei unde poemul este parte din facerea lumii încă de la începutul începuturilor:
Îmi acopeream fața cu mîinile – erau transparente
îmi acopeream ochii cu pleoapele – erau transparente
pielea se făcea transparentă
ca un acvariu cu pești speriați de lumină
înlăuntru eu însumi mă rugam
acoperindu-mi inima cu altele – erau transparente
lumina năvălea furtunoasă din lumină
dintr-o îndepărtată lumină
eu însumi fără mîini fără pleoape fără inimă
mă acopeream cu pămînt
pămînt pre pămînt – era transparent
ca poemul acoperit de cuvinte și care-i transparent
născut din primul cuvînt
transparent transparent (Dintr-o îndepărtată lumină p. 83)
Poemul, cartea, scrisul constituie, fără rival, locul important al existenței:
Amurg în bibliotecă –
privirea s-a scurs în adînc: lumînare
lent micșorîndu-se lenea
de pisici a secundelor
arcuiește labirintul de hîrtie
poate că-n urmă am lăsat din mine un mort
poate a crescut iarbă peste el
ca o duminică din copilărie și poate
eu nu-i mai sînt decît umbra țintuită
pe-acești pereți de iarnă maculată de cărți:
umbre în jurul umbrei mele – bocet matern
mă învață
cum se poate trăi într-un poem
cum se poate muri și învia într-un poem (Umbre în jurul umbrei mele, p. 90)
Curajul ar fi acela de a „ieși din carte/ca dintr-o casă ocrotită de lege/din pagina aburind în mașina de scris :
orice cuvînt inventează o distanță mai mare
doar cel din cotidiene cerești
aruncă podul acesta între noi
atît de strîmt încît trecem unul prin altul
ambalaje ale singurătății
(minciună pre minciună călcînd)
…………………………..
fotografii trucînd nemurirea
și-această carte unde cuvîntul
sîngele îmi absoarbe zilnic
pentru că toate au mai fost –
ca un val m-a izbit poemul
descoperindu-mă/descoperindu-se (Boema sacra, p 95)
Iată prefigurarea christică în travaliul scrierii poeziei:
În catacombele apei de veacuri
eram sandala de aur pierdută
de cel care merge pe valuri
și viu și mort și străveziu –
pașii egali cu suflarea plămînilor mei
îi ascultam/ îi strigam
luminați-vă fața! –
……………………………………
tîrziu abia o șoaptă mi-a trimis,
eu voi merge mereu pe deasupra
tu urmează-mi pe dedesubt
și chiar dacă nu ne vom întîlni
ne vom întîlni (Respirația subacvatică, p.99)
Ca și filozofia, poezia devine teritoriul întrebărilor fără răspuns:
Ating cu gura abstracțiunile
semințe cu miezul revărsat peste coajă
ca valurile mării valuri
…………………………………………..
viața e moarte moartea viață
creierul mare cît trupul
ceas care arată numai sfîrșitul
ca dovadă îmi spun dovadă
moartea e viață viața moarte
abstracțiunile abstracțiunile
mă sorb într-un adînc mai adînc decît marea
într-un înalt mai înalt decît
concentricul joc din aurul ochilor domnului (p.100)
Alteori din teama de a nu comite păcatul trufiei, poemul produce imaginea omului obișnuit care crede fără să cerceteze, moment în care omul poet își construiește dublura condiției umane:
am crescut singur împotriva
credinței mele că undeva
trăiește un om întocmai ca mine
o viață normală
adormind după ce-a spus rugăciunea
iubind numai în săptămîna oarbă
hrănindu-și trupul ca pe alte
trupuri ale lui
de roadele anilor albind
ca mărul ca părul
iar trupul meu este mustul ce fierbe
și nu dă afară
și nu folosește mai mult decît un arac
din via culeasă
de care atîrnă o haină ruptă stropită
cu cele două mîneci egal cîntărind
golul din jur
golul tot mai mare din jur –
și ce înfiorare să-l simt cîteodată
aievea
ca o mînă darnică a toamnei
pe umerii-mi căzuți
spunînd în șoaptă:
„ia chipul meu și umblă!” –
ay zodia mea de toate zilele balanța
într-o parte sau în altă parte
nici bun nici rău nici mort nici viu
niciodată eu și niciodată altul
neputînd mai mult
decît o cruce vie să fiu (Balanța, p.116)
Poemul este locul învierii, al vieții reale a poetului – unitatea metafizică în care dialogul sau cearta cu divinul este posibilă:
Pune-ți între paranteze viața trecută! mă sfătuia
îngerul pe jumătate căzut
în deșertul roșu –
pune-ți între paranteze amintirea cărării din grădină
pe unde te întorceai copil cu sînul plin
de mere căpșuni pepeni altădată c-un iepure
rătăcit printre straturi de morcovi și pătrunjel
pune-ți între paranteze drumul prin lanul de grîu
vîntul roșu care smulgea grîul din rădăcini
gara mirosind a țigări proaspete și a țigănci
ce dormeau cu ochii negri deschiși
ca niște tuneluri fără capăt
scoate șinele trenului și aruncă-le ca pe potcoave
pierdute de cai în urmă
închide toate geamurile trenului și ochii
închide-i cu mîinile amîndouă! –
i-am ascultat îngerului sfatul
închizîndu-le-n mine ca-ntr-un bagaj
pe mine închizîndu-mă în același bagaj
cu miros de țigări proaste și țigănci
ce dorm cu ochii negri deschiși
ca niște tuneluri fără capăt
ghicindu-mi în palmă drumul cuvintelor
pînă la învierea tuturor în poem (Învierea în poem, p.120)
Asemeni profeților, poetul face reproșuri grele divinității și chiar se ia la întrecere cu Dumnezeu:
sînt mai singur decît tine Doamne
cărțile formează o pădure
din ce în ce mai deasă mai fără hotar
din roadele ei n-ai gustat
nările nu ți le-a înțepat mirosul de cafea
tîrziu în noapte
cînd simțurile-s duble
așa cum în mine s-ar mai trezi
o viață imemorială
în care cuvintele fac levitație
deasupra lucrurilor deasupra
foii reci de hîrtie
păzită pînă-n zori de de spaima morții –
sînt mai bătrîn decît tine Doamne
creierul meu rîșnește aceleași gînduri
ca un disc zgîriat
dar melodia încă o aud – o aud (Un disc zgîriat, p.124)
Lirismul încheagă halucinații terifiante, atmosfera devine irespirabilă, înțelegem că este greu să fii poet, să ai sensibilitatea unui poet, o imensă povară cărată de-a lungul vieții:
m-am trezit ca leul în turbare
de mușcătura literei de plumb
a cuvintelor șoptite în urechi
zi și noapte – (Rurtuna nemaivăzută, p.126)
Delirul poetic devine greu de îndurat. Îndoiala de sine și disperarea preiau scena:
Sînt un profesionist al suferinței
de nu despart adevărul de viață?
………………………………………
sînt
omul care vorbește
omul care scrie despre suferință și puritate deși
cerul înstelat este încă deasupra
legea morală – o tablă de șah (Tabla de șah, p.135)
Închis în mine ca o mînă în gips
o mînă ruptă de altă mînă
m-am trezit întrebîndu-mă: plîng
deci exist? (Spargerea ușii zidite, p.137)
Tânguirile aduc poemele în proximitatea plângerilor profetice din Vechiul Testament:
N-am cunoscut Doamne nici aurul
nici strălucirea pietrei prețioase în noapte
numai cuvîntul care destramă
tăcerea dintre noi
în licăriri adînci de labirinturi
pe unde mă rătăcesc și mă regăsesc
tot mai singur –
………………………………………..
aceeași absență sub măști zîmbitoare
orice carte este o cărămidă spre tine
în care dintre ele ești închis? întreb
în fața acestui zid mut de cărți – (Sub măști zîmbitoare, p.139)
încotro merg Doamne?
uși după uși se-nchid după mine
și-n sălile pline rulează un film
al unui om care a trecut pe aici
fără să întîlnească pe nimeni (Umbra vie, p.141)
Dacă unele poeme amintesc de jalea lui Ieremia profetul, altele sunt rugăciuni. Poezia nu este în acest univers liric un substitut al credinței ci o formă de întărire a ei:
departe pe un cîmp înverzind
m-a ajuns iarăși vocea –
privește înainte și schimbă-te-n copacul de la orizont!
am alergat înspre copac văzîndu-mi
mîinile înfrunzind
trupul scoarță albă de mesteacăn
acum ce voi mai face? l-am întrebat eu pe înger
așteaptă!
așteaptă vîntul nesigur de drum
să-ți dea mult tîrcoale
să freamăte-n toate frunzele
crengile și rădăcinile tale –
și-apoi ce va mai fi? l-am întrebat în freamăt
nimic
nu mi-a mai spus nimic (Pactul cu îngerul, p. 144)
În Viața și opiniile profesorului Mouse poemele continuă dialogul poetului cu Dumnezeu în plimbările prin Sibiu, timp în care se glosează pe marginea destinului poetului și a operei lăsate în urmă:
existența este altceva decît o hîrtie
roasă mărunt de cuvinte –
scriu pînă o mască îmi cade pe față (Viața și opiniile profesorului mouse, p. 177)
Azi trupul meu este atît de greoi
de parcă am închiriat un cadavru –
pe degetele groase de la picioare se sprijină tavanul
ca un giulgiu de piatră albă
cu brațele trosnind din încheieturi mă strîng
cît pot de tare unghiile învinețite
deschid în carne izvorul unui sînge sur –
punct și de la capăt! îmi zice surioara bufniță
tresărindu-mi pe piept din hîrtiile mototolite
punct și de la capăt Poezie!
amantă posesivă numai în labirintul
promiscuu al cuvintelor –(Mai ușor ca tăcerea, p.185)
Ratarea, îndoiala, sentimentul că nu a izbutit, că totul a fost deșertăciune devin teme centrale:
Disperat pînă la Dumnezeu
de existența mea de cîrtiță
ce sapă-n lumină tunele de poezie
pentru a-i vorbi
mi-am cioplit un monument
ca mușuroiul de cîrtiță
peste care mișună furnici
și crește mai înaltă iarba –
asta e tot Doamne?
asta e tot (Mușuroiul de lumină, p. 210)
Addenda. Melancoliile unui bătrîn cărturar continuă cearta poetului cu poezia, cuvântul și divinitatea. Dacă poezia nu se mai află în textul scris, singura posibilitate ar fi că ea a fost hijacked de o altă esență:
S-a întors Poesia uimită
de capul meu cărunt
– pe unde ai umblat atîția ani?
prin biblioteci și muzee
–și ce ai aflat?
am scris un raft de cărți
căutîndu-te –
tu ai uitat că poezia
e în altă parte? (De vorbă cu poesia, p. 223)
Așa cum stau aplecat
peste albul foii de hîrtie
îmi par pregătit
pentru un salt în adîncuri –
cuvintele și lucrurile
sunt lumi diferite
eu trăiesc în amîndouă deodată
unindu-le în poezie (Un salt în adîncuri, p.224)
un Robinson naufragiat
pe o insulă de hîrtie
unde totul s-a scris –
mîna mi se retrage speriată
de veșnicia cărților necitite
ca un blestem al mărului oprit
în gîtul lui Adam (Mărul oprit, p.226)
Jalea poetului când simte că talentul, poezia se retrag, inspirația care pare că și-a trădat poetul ocupă scena multor poeme. Retragerea poeziei este egală cu retragerea divinului. Sunt enunțate întrebări grele pe care și le pune nu doar poetul părăsit sau care crede ca a fost părăsit de poezie, ci oricare scriitor în impas, părăsit de inspirație. Artistul, scriitorul trebuie să dovedească cu fiecare nouă creație cine este și ce poate. Talentul vine și pleacă iar la poeți el pleacă de timpuriu. Proces neiertător care ține de placul transcendenței:
Aceleași întrebări fără răspuns
chinuitoare spre seară:
mai locuiești în mine Poesie?
cu unghiile tocite ale minții
scormonesc prin toate ungherele
și găsesc doar gol –
zumzăie în capul meu cuvinte
ca trîntorii într-un stup părăsit
încerc să le potrivesc după sunet
după culoare
le miros înțepîndu-mă
le gust înecîndu-mă
ca pe resturi de la un ospăț cu zeii
– morți și ei? –
necredincios le ating
am fost poet? mai sînt?
nescrise foile îngălbenesc pe masă
cerneala a împietrit în călimară
iar eu sînt numai numele la care
răspund dînd din cap –
Rimbaud, oare totu-i pierdut
cînd din vioară rămîne doar lemnul? (Aceleași întrebări, p.230)
Când harul poetic fuge, cărțile cîndva celebrate devin o prezență neliniștitoare – produc halucinații – coșmaruri:
Am mereu un vis:
cărțile citite se năruiesc
ca o avalanșă de zăpadă peste mine
fugi – îmi spun – fugi departe!
cărțile se năpustesc din toate direcțiile
și-mi blochează drumul
le iau în mîini dar mă-nțeapă
îmi intră sub piele aleargă
prin sînge prefăcîndu-se-n litere
așa mi-am citit toată carnea
împînzită de litere –
carnea mea va fi cartea altora
îmi spun rămas pe gînduri
în care sunt tipărite
cărți peste cărți – ca și cum
celulă cu celulă din trupul meu
ar fi prins mucegai
într-un anticariat noapte de noapte
……………………………………………………………………..
dar aerul foșnește a carte
iarba se usucă făcîndu-se litere
frunzele cad ca filele îngălbenite
– la trezire –
cărțile stau cuminți în rafturi
și caut
într-o carte nescrisă
să mă reîntemeiez… (Vis, p.235)
De acord cu Ion Bogdan Lefter care notează în prefața acestei antologii că Dumitru Chioaru gîndește profund și simte sofisticat. Și mă întreb la acest punct dacă poetul pe care l-am cunoscut la New York cu mulți ani în urma era persoana numită Dumitru Chioaru sau întruparea cuvintelor, a poemelor scrise de Dumitru Chioaru? Istoria literară va consemna că poezia lui este istoria mistuitoare a iubirii pentru poezie (ea joacă aici rolul donnei angelicata), materializată liric prin firele invizibile ale măiestriei ce își trage esența dintr-o moștenire imensă, aceea a unei limbi de un lirism imanent împletită cu arhitectura spirituală complexă, aceea a omului creștin pentru care creștinismul este un mod de viață, un mod de a fi.
In cele din urma, poezia lui Chioaru se alatura adunarii de voci ale poetilor romani: „in ce ma priveste, eu gasesc o poezie profund framantata, absorbita de profunzimea crezului, ore de rugaciune din care se alimentaza subconstientul omului nostru”. Aceasta antologie dedicata lui Chioaru este o incursiune demna de citit in inima unei culturi care primeste cu ceea ce are mai pretios si fata de care el ar trebui sa se raspunda. Poezia nu este o munca creative din care poetii ies golasi. Ea este un proces viu, un interactiune intre spirit si limba. Asadar, poetii adevarati nu publica multa poezie pe parcursul vietii deoarece traiesc poezia.