Nostalgie și cărți

Nostalgic? Da. Retrograd? Desigur. Înapoiat? De ce nu? Nostalgic după „degetul de lumină” al lui Titu Liviu Maiorescu, fiu al teologului greco-catolic Ioan Trifu din Bucerdea Grânoasă. Teoretician și critic care ne îndrumă și azi pe calea cea grea a fondului valoric românesc și a înscrierii acestuia în tiparul limbii naționale. Retrograd, pentru că nu cred în „progres”, nici măcar în aserțiunea lui Hegel că totuși acesta există la nivelul conștiinței. Înapoiat, pentru că nu pot să renunț la tradiția istorică, literară și artistică, teologică și științifică (cele patru mari categorii valorice) românescă. Dar nu oricum, ci în paralel cu marea tradiție culturală europeană, pe uluitorul fundal al versurilor lui Dante și Shakespeare, al Simfoniei a patra a lui Schumann sau Concertului pentru pian nr. 2 al lui Rahmaninov, și aș putea înșira aici multe altele.
Nostalgic și retrograd și înapoiat pentru că încă mai cred că există valoare absolută. Pentru că, atât la nivel de revelație, cât și la nivel rațional, în lume există perfecțiune. Numele acesteia fie Dumnezeu. Și grade ierarhice de perfecțiune, ne învață Sfântul Toma, în bunătate și adevăr, dar și în alte perfecțiuni de felul acesta. Imuabile. Acesta este Omul, aceasta este Umanitatea, Lumea Vieții Interioare. Cum să nu fi de această parte a Ființei și nu de aceea a relativismului dezcăpățânant? Cosmosul (ordinea dată de inteligența primă lucrurilor și existențelor lipsite de cunoaștere) față cu Haosul.
Literatura: cunoașterea naturală a acesteia, fundamentată pe criteriile date de bine și de adevăr. Fundamentată pe rațiune, adică pe inteligibil și demonstrabil. Adăugând imediat „cunoașterea” revelată, și asta poate că aduce acel plus care face ca o operă să străbată timpul, taina și nedemonstrabilul, adică inefabilul.
Cum să nu existe valoare absolută? Iată ce scrie de curând, în ianuarie 2022, Mihai Zamfir: „O întrebare: i se poate pune la îndoială lui Eminescu valoarea absolută? Nici unui român care ține condeiul în mână, nici unui critic nu-i trece prin minte să întreprindă un asemenea ezercițiu, sortit din pornire eșecului. Cei câțiva contemporani care au ridicat rezerve sau l-au calomniat au intrat în istorie drept exemple aberante sau de stupiditate. Eminescu rămâne unic și inegalabil.”
Poet fiind, și traducător de poezie, de multe ori m-am gândit ce cărți de poezie aș lua cu mine dacă ar fi vorba de-o robinsonadă. N-ar lipsi Eminescu, Coșbuc, Goga, Blaga, Arghezi, Bacovia, Ion Barbu, Pillat, Voiculescu (de ani mă gândesc cum aș putea traduce în engleză „Pe decindea Dunării, la vale,/ Printre triste miriști cu ciulini…), Radu Gyr („Întoarcerea lui Ulise” este una dintre cele mai frumoase poezii în română, excepțional tradusă în germană de Hans Bergel), Radu Stanca, Doinaș, Mircea Ivănescu (datorită căruia am descoperit cu adevărat poezia anglo-saxonă și care mi-a dăruit cărți și sfaturi pentru toată viața).
Și dacă tot am ieșit la pensie, plecând spre Utopia, mi-aș umple rucsacul (același cu care car de ani de zile cărți prin lumea largă) cu următoarele:
* Biblia, Concordat cum originali adprobato: Petru Gherghel, episcop de Iași, 2016
* Dante Alighieri, „La Divina Commedia”, 1929, Firenze (alături, traducerea în românește a lui Coșbuc)
* William Shakespeare, „The Complete Works”, 1973, Rex Library (tipar înalt la vechea tipografie din Sibiu)
* Johan Wolfgang Goethe, „Faust”, I – II (cu traducerea lui Blaga alături)
* William Wordsworth & Samuel Taylor Coleridge, „Lyrical Ballads & Other Poems”, Wordsworth Poetry Library, 2003
* John Keats, „The Complete Poems”, aceeași editură, 1994
* Friedrich Hölderlin, „Samtliche Werke”, 1965 (alături cu „Imnuri și ode” și „Hyperion”, traduceri de Doinaș, Nemoianu și Negoițescu)
* Edgar Allan Poe, „Poetry and Tales”, 1984, (însoțită de „Annabel Lee și alte poeme”, 1987 (ediție îngrijită de profesorul meu de literatură americană, Liviu Cotrău; traduceri excepționale în românește)
* T. S. Eliot, „The Complete Poems and Plays”, 2004
Dacă ar mai fi loc în rucsac, aș mai adăuga Homer, Virgiliu, Milton, William Blake, Byron, Shelley, Baudelaire, Gerard Manley Hopkins, Emily Dickinson, Rilke, Dylan Thomas, Lorca, Antonio Machado, Borges, Kavafis, Elytis, Octavio Paz, Robert Lowell, Sylvia Plath, Anne Sexton. Din opera celor mai mulți dintre cei de sus am tradus și am publicat în română o seamă de poeme; ceea ce voi face, cu dragoste, și de aici înainte.
Privitor la critica românească, asta ca să venim și cu picioarele pe pământ, iată mai jos o listă alcătuită în urmă cu patru ani, inivitat fiind de „România Literară” la o anchetă despre cele mai importante titluri critice românești (critică, istorie literară, eseu) dintre 1918 și 2018. Foarte multe dintre titlurile mele s-au regăsit în lista finală publicată după centralizarea răspunsurilor.
- „Istoria literaturii române. Epoca veche”, Sextil Pușcariu, 1921
- „Fenomenul originar”, Lucian Blaga, 1925
- „Orizont și stil”, Lucian Blaga, 1934
- „Spațiul mioritic”, Lucian Blaga, 1936
- „Geneza metaforei și sensul culturii”, Lucian Blaga, 1937
- „Artă și valoare”, Lucian Blaga, 1939
- „Viața păstorească în poezia noastră populară”, Ovid Densușianu, 1922 – 1923
- „Literatura română modernă”, 3 vol., Ovid Densușianu, 1929 – 1933
- „Spațiul Bărăganului”, Vasile Băncilă, 2000 (datează din perioada interbelică, anii 30)
- „Studii literare”, Garabet Ibrăileanu, 1930
- „Istoria civilizației române moderne”, E. Lovinescu, 1924 – 1925
- „Istoria literaturii române contemporane”, E. Lovinescu, 1926 – 1929
- „Principii de estetică”, G. Călinescu, 1939
- „Opera lui Mihai Eminescu”, 5 vol., G. Călinescu, 1934
- „Ion Creangă. Viața și opera”, G. Călinescu, 1964
- „Istoria literaturii române de la origini până în prezent”, G. Călinescu, 1941
- „Jurnal de lector, completat cu Eminesciana”, Perpessicius, 1944
- „Poezia lui Eminescu”, Tudor Vianu, 1930
- „Arta prozatorilor români”, Tudor Vianu, 1932
- „Filosofie și poezie”, Tudor Vianu, 1937
- „Estetica”, Tudor Vianu, 1934 – 1936
- „Figuri literare”, Pompiliu Constantinescu, 1938
- „Caragialiana”, Șerban Cioculescu, 1972
- „Pagini de critică literară”, Vladimir Streinu, 1938
- „Clasicii noștri”, Vladimir Streinu, 1943
- „O viziune românească a lumii”, Ovidiu Papadima, 1941
- „Literatura populară română. Din istoria și poetica ei”, Ovidiu Papadima, 1968
- „Valori”, Mihai Ralea, 1935
- „Istoria literaturii române vechi”, Nicolae Cartojan, 1940 – 1945
- „Pe culmile disperării”, Emil Cioran, 1934
- „Schimbarea la față a României”, Emil Cioran, 1936
- „Insula lui Euthanasius”, Mircea Eliade, 1943
- „De la Zalmoxis la Genghis-Han”, Mircea Eliade, 1980
- „Spiritul românesc la cumpătul vremii. Șase maladii ale spiritului contemporan”, Constantin Noica, 1978
- „Mitul și literatura”, Silviu Angelescu, 1999
- „Opera lui Alexandru Macedonski”, Adrian Marino, 1967
- „Biografia ideii de literatură”, Adrian Marino, 1992 – 2003
- „Literatura română și expresionismul”, Ovid S. Crohmălniceanu, 1971
- „Introducere în teoria lecturii”, Paul Cornea, 1988
- „Junimea și junimismul”, Z. Ornea, 1975
- „Euphorion”, Nicolae Balotă, 1969
- „Arte poetice ale secolului XX”, Nicolae Balotă, 1976
- „Opera lui Tudor Arghezi”, Nicolae Balotă, 1979
- „Poezia lui Eminescu”, I. Negoițescu, 1968
- „Istoria literaturii române (1800 – 1945)”, I. Negoițescu, 1991
- „Poezie și modă poetică”, Stefan Aug. Doinaș, 1972
- „Explorări în actualitatea imediată”, Cornel Regman, 1978
- „Agârbiceanu și demonii. Studii de tipologie literară”, Cornel Regman, 1973
- „Ion Creangă. O biografie a operei”, Cornel Regman, 1997
- „Patru decenii de proză literară românească”, Cornel Regman, 2004
- „Lecturi infidele”, Nicolae Manolescu, 1966
- „Metamorfozele poeziei”, Nicolae Manolescu, 1968
- „Introducere în opera lui Alexandru Odobescu”, Nicolae Manolescu, 1976
- „Sadoveanu sau utopia cărții”, Nicolae Manolescu, 1976
- „Arca lui Noe. Eseu despre romanul românesc”, 3 vol., Nicolae Manolescu, 1980 – 1983
- „Despre poezie”, Nicolae Manolescu, 1987
- „Literatura română postbelică. Lista lui Manolescu”, 3 vol., Nicolae Manolescu, 2002
- „Istoria critică a literaturii române”, Nicolae Manolescu, 2008
- „Conceptul modern de poezie”, Matei Călinescu, 1972
- „Cinci fețe ale modernității, Matei Călinescu, 1987, ed. în limba română în 1995
- „A citi, a reciti. Către o poetică a (re)lecturii”, Matei Călinescu, 1993, ed. în limba română în 2002 (cu un capitol special adăugat despre Mateiu Caragiale)
- „Îmblânzirea romantismului. Literatura europeană și epoca Biedermeier”, Virgil Nemoianu, 1984, ed. în limba română în 1998
- „O teorie a secundarului. Literatură, progres și reacțiune”, Virgil Nemoianu, 1989, ed. în limba română în 1997
- „Proza românească de azi. Cucerirea tradiției”, Cornel Ungureanu, 1985
- „La vest de Eden. O introducere în literatura exilului”, Cornel Ungureanu, 1995 – 2001
- „Geografie literară”, Cornel Ungureanu, 2002
- „Spațiul în literatură”, Valeriu Cristea, 1979
- „Dicționarul personajelor lui Creangă”, Valeriu Cristea, 1999
- „Balcanismul literar românesc. Panoramic sud-est european”, ed. definitivă, Mircea Muthu, 2017
- „Studii de estetică românească”, Mircea Muthu, 2005
- „Mari corespondențe”, Livius Ciocârlie, 1981
- „Caietele lui Cioran”, Livius Ciocârlie, 2007
- „Istoria literaturii române contemporane (1941 – 2000), Alex Ștefănescu, 2005
- „Romanul psihologic românesc”, Alexandru Protopopescu, 1978
- „Dimineața poeților”, Eugen Simion, 1980
- „Scriitori români de azi”, I – IV, Eugen Simion, 1974 – 1989
- „Marea trăncăneală. Eseu despre lumea lui Caragiale”, Mircea Iorgulescu, 1988
- „Nouă poeți”, Laurențiu Ulici, 1974
- „Figura spiritului creator”, Eugen Negrici, 1978
- „Literatura română sub comunism. Proza”, Eugen Negrici, 2002
- „Lucian Blaga, universul liric”, Ion Pop, 1981
- „Avangarda în literatura română”, Ion Pop, 1990
- „Poezia românească neomodernistă”, Ion Pop, 2018
- „Generație și creație”, Mircea Martin, 1969
- „Identificări”, Mircea Martin, 1977
- „Caragiale sau vârsta modernă a literaturii”, Alexandru Călinescu, 1976
- „Eros și utopie”, Marian Papahagi, 1980
- „Critica de atelier”, Marian Papahagi, 1983
- „Cartea întâlnirilor admirabile”, Anton Dumitriu, 1981
- „Aletheia”, Anton Dumitriu, 1984
- „Poezie și livresc”, Al. Cistelecan, 1987
- „Celălalt Pillat”, Al. Cistelecan, 2000
- „Mircea Ivănescu. Monografie”, Al. Cistelecan, 2003
- „Istoria tragică și grotescă a întunecatului deceniu literar nouă”, Radu G. Țeposu, 1993
- „Aisbergul poeziei moderne”, Gheorghe Crăciun, 2002
- „Istoria poeziei românești”, vol. 1 – 4, Mircea Scarlat, 1982 – 1990
- „Al patrulea hagialâc”, Vasile Lovinescu, 1981
- „Poeți români de azi”, Gheorghe Grigurcu, 1979
- „De la Mihai Eminescu la Nicolae Labiș”, Gheorghe Grigurcu, 1989
- „Provinciile imaginare”, Nicolae Oprea, 1993
Cărți pe care le am în bibliotecă și pe care le-am citit și recitit cu mare drag și, mai ales, neobligat de vreo stringență universitară sau de alt gen. Dacă azi ar fi să mai alcătuiesc o astfel de listă, nu m-aș opri până la cifra 200, privitor la aceeași perioadă literară. N-ar lipsi cărți, din aceeași bibliotecă personală, de Mircea Braga, Irina Petraș, Silviu Angelescu, Neagu Djuvara, Nicoale Iorga, Monica Spiridon, Mircea Mihăieș, Răzvan Voncu, Sorin Alexandrescu, Vasile Spiridon, Ioan Holban, Lucian Raicu, Ion Vartic, Marta Petreu, Ovidiu Cotruș, Radu Enescu, Alexandru Mușina, N. Steinhardt, Mircea Anghelescu, Dan C. Mihăilescu, Ion Bogdan Lefter, Iulian Boldea.